Pages

Thursday 27 September 2012

PROSES MEMBUAT BINGKAI BERGAMBAR


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh                                                             :           14 Ogos 2012                                                 
Waktu                                                             :           10.20 – 11.20 pagi
Hari                                                                 :           Selasa
Mata pelajaran                                             :           Pendidikan Seni Visual                        
Bilangan murid                                            :           37/37
Tahap                                                             :           2
Kelas                                                              :           5 Arif
Bidang                                                           :           Membentuk dan Membuat Binaan
Tajuk                                                              :           Teknik Membingkai (Frame Gambar)
Pengalaman sedia ada                              :           Mewarna, melukis dan menampal

Objektif                                                          :           Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid–murid dapat;
1.         Memahami proses menghasilkan Teknik Membingkai.
2.         Meningkatkan daya imiginasi.
3.         Menghaslkan frame gambar dengan Teknik Membingkai.

Pengalaman sedia ada                             :            Murid–murid pernah menghasilkan dan melakukan aktiviti mewarna, melukis dan proses menampal.

Penerapan nilai murni                               :           Murid – murid bertanggungjawab semasa melakukan proses menggam dan menampal.

Keperluan                                                     :           1.         BBM : LCD, Power point, Hasil kerja guru.
2.         ABM : gunting/pisau, kadbod (tebal & nipis), kertas warna, plastik transparensi, gam Uhu, reben, warna air dan kulit telur.
3.         Sumber rujukan :
a)         Buku sumber Pendidikan Seni Visual
b)         Huraian sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual
c)         Rancangan Tahunan Pendidikan Seni Visual Tahun 5

KBKK                                                      :            Murid – murid dapat membanding beza hasil lukisan yang menggunakan Teknik Membingkai dengan teknik–teknik lain yang telah dipelajari.








JADUAL PELAKSANAAN
PERKARA / MASA
BUTIRAN KEGIATAN
FOKUS PEMBELAJARAN
CATATAN DAN ILLUSTRASI
Induksi set
( 5 minit )
·   Guru menunjukkan gambar telur ayam dan kulit telur kepada murid-murid dan membuat sesi soal jawab tentang kebaikan dan keburukan amalan makan telur ayam.
·   Guru menerangkan kepada murid-murid tajuk yang akan diajar.

·     Mengamalkan makanan yang mempunyai protein.
·     Mengamalkan pemakanan telur ayam sekali dalam seminggu dan elakkan makan kuning telur ayam.

Telur-telur ayam dan kulit telur ayam
Perkembangan
Langkah 1
(10 minit)
·   Guru menerangkan ciri–ciri membentuk dan membuat binaan dan definisi bagi bidang membentuk dan membuat binaan menerusi penggunaan ICT.
·   Murid-murid telah dibekalkan dengan handout yang mengandungi penerangan tajuk.
·   Guru menerangkan ciri–ciri Teknik Membingkai pada tahap pemikiran murid-murid tahap 2. 
·   Guru menerangkan tentang bahan, alat teknik dan proses membuat frame gambar.
·      Telur ayam mempunyai nilai kegunaan protein (net protein utilization) 100 peratus dibandingkan dengan daging ayam (80 peratus) dan susu (75 peratus).
·      Kulit telur terdiri daripada kalsium karbonat yang juga merupakan bahan asas utama bagi beberapa jenis antacids.
·      Sekitar 9-12 peratus berat telur terdiri daripada kulitnya.
·      Kulit telur juga memiliki ruang liang halus sehinga oksigen dapat masuk dan karbon dioksida serta wap udara dapat keluar dari telur.
·      Bingkai Gambar boleh dijadikan buah tangan tetamu dan boleh diisikan dalam uncang organza atau 'goodies bag dan quot’.
·      Di samping itu juga, boleh diletakkan gambar ataupun ucapan.
·      Bingkai gambar boleh dibuat perhiasan yang sangat cantik dan hadiah kepada rakan-rakan.



Kaedah : Kelas
Strategi : Menunjukkan contoh Teknik Membingkai.
Nilai : Menghargai
Langkah 2
(10 minit)
·   Bagi memastikan murid-murid memahami apa yang dipelajari, guru mengarahkan mereka untuk menghasilkan 1 jenis bingkai gambar menggunakan Teknik Membingkai.
·   Murid-murid perlu menghasilkan bingkai tersebut dengan menggunakan bahantara seperti kadbod, kertas warna, kulit telur ayam, gunting, gam uhu dan reben.
·   Murid-murid perlu menghasilkan lakaran bentuk bingkai yang dikehendaki mengikut saiz yang sesuai.

Aktiviti:

·   Menghasilkan bingkai bergambar dengan menggunakan Teknik Membingkai.

Teknik:

·   Teknik Membingkai

Media/Bahan:

·  Gunting/pisau, kadbod (tebal & nipis), kertas warna, plastik transparensi, gam Uhu, reben, warna air dan kulit telur.
Pelbagai jenis dan bentuk bingkai gambar yang boleh dibuat sendiri.
Langkah 3
( 25 minit )
·   Murid-murid diarahkan untuk mengambil pasir, cecair pewarna makanan yang telah disediakan mengikut kumpulan masing-masing.
·   Guru membimbing murid-murid dengan menunjukkan secara manual pada setiap kumpulan yang telah dibahagikan oleh guru.
·   Murid-murid diingatkan supaya berhati-hati dalam penggunaan cecair pewarna makanan dan menjaga kebersihan kelas.
Teknik Membingkai

·     Mula-mula potong kadbod tebal mengikut saiz yang dikehendaki dan sesuai untuk diletakkan gambar.
·     sapukan gam pada sekeliling kadbod mengikut saiz yang dikehendaki
·     tampal kulit telur ayam yang telah dipecah-pecahkan kepada saiz yang kecil.
tampal kulit telur dalam keadaan jarak yang rapat-rapat supaya frame gambar lebih cantik.
·     Kulit telur ayam ditampal di keliling kadbod supaya bahagian tengah kadbod dapat diletakkan gambar.
·     Warnakan kawasan kulit-kulit telur ayam yang telah ditampal dengan warna air mengikut warna yang diingini.
·     biarkan kering seketika selama 5 minit supaya kulit telur ayam yang digam pada kadbod tadi kering.
·     setelah kering, gambar ditampal di tengah-tengah bingkai yang telah siap dibuat.
·     Reben boleh diletakkan dimana-mana bahagian yang sesuai untuk hiasan.



Kemuncak
( 5 minit )
·    Guru mengarahkan murid-murid menghentikan aktiviti.
·    Hasil kerja murid-murid yang telah siap dikumpul dan diletakkan di bahagian hadapan.
·    Murid-murid diberi peluang mengkritik hasil kerja rakan lain.
·    Murid-murid mendengar komen daripada guru.
Hasil kerja murid-murid di letakkan di hadapan.

Sesi kritik antara pelajar.

Sesi kritik guru.

Penutup
( 5 minit )
- Membuat rumusan
- Guru membuat rumusan tentang teknik dan kualiti produk yang telah dihasilkan murid.
Kaedah : Kelas
Strategi : Hasil kerja murid
Nilai : Bertolak ansur